Vägval – begäret efter visshet

– Jag undrar om du skulle vilja tala om för mig vilken väg jag ska gå nu?
– Det beror rätt mycket på vart du ska? svarade katten.
– Det gör nästan detsamma … sa Alice.
– Då gör det detsamma åt vilket håll du går, sa katten.

Lewis Carroll, Alice i underlandet

Vishet består inte i att veta många ting eller ens i att göra det grundligare, utan i att välja och följa det, som säkrast leder till vår varaktiga lycka och sanna glans.

Walter Savage Landor, Imaginära samtal

Var och en som fruktar Herren
får veta vilken väg han skall välja.

Psaltaren 25:12

Men vad är gott hjärta, känslighet och snille värda, om människor med dessa dygder kostar på sig slappa känslor när det gäller tro och åskådning, om begäret efter visshet inte är deras innersta behov och djupaste nöd – det som skiljer de högre människorna från de lägre! Jag återfann hos vissa fromma ett hat mot förnuftet och uppskattade dem för det: då röjde sig ju åtminstone det dåliga intellektuella samvetet! Men att stå mitt i denna rerum concordia descors [tingens motstridiga harmoni] och tillvarons hela underbara ovisshet och mångtydighet och inte fråga, inte darra av frågandets begär och lust, inte ens hata den frågande, kanske till och med på ett slött sätt ha nöje av honom – det är det som jag upplever som föraktligt, och det är denna upplevelse som jag först och främst efterlyser hos var och en – någon sorts narraktighet intalar mig ständigt på nytt att varje människa har denna upplevelse, som människa. Det är mitt sätt att vara orättvis.

Friedrich Nietzsche, Den glada vetenskapen, 1882

Vandrare blir man icke, förrän man lärt sig vandrandets egentliga glädje: att vara ensam med dagen.

I dagens ensamhet, i öppen dag –, med klara tankar öppen, låg min andes ensamhet.

I förbiseddheter, oanseddheter, hur mången ljuvlig skogsstig fann jag ej – för min viljas hemligaste lif!

Vilhelm Ekelund, Campus et dies, postum 1963

Kommentera

