Epigrammata Erotica

25. Jag satsar mitt liv
Ofta lockas jag att söka Kydilles ljuvliga famntag,
mitt på den ljusklara dag eller vid midnattens stund.
Visst är att vägen mig kommer att leda längs avgrundens branter,
att den ett tärningskast är, huvudet mitt står på spel!
Men vad betyder väl det? En våghals är Eros, som aldrig
känner sig rädd, ens i en dröm, när han sin bågsträng gör spänd.
– Philodemos

168. Härdad
Kom med din eld och din snö! Bara slunga din fruktade åskvigg!
Stöt mig i avgrunden ner, kasta i havet mig ut!
Den som har krossats av trånad och underkuvats av Eros,
han kan ej alls känna av blixtar som slungats av Zeus!
– Okänd

235. Räddning från skeppsbrott
Het var min längtan att se dig – då kom du emot all förmodan,
bländande öga och själ, sinnet mitt gjorde revolt.
Darrande står jag, av åtrå mitt hjärta skälver i djupet,
själen förkvävs och förgås i Afrodites orkan.
Skeppsbrott jag lidit, det ser jag, trots att på fast mark jag vandrar:
rädda mig, flicka och låt mig nu få ankra hos dig!
– Konsul Makedonis

249. Kärlekens seger
Sturska Rhodope, du dukar nu under för kypriska pilar,
är inte längre så fjär som du ju vanligtvis var;
håller mig hårt i din famn på ditt läger: i bojor jag ligger,
men efter frihet jag ej längtar en enda sekund.
Se, så mötas de, människors kroppar och själar, och tvinnas
samman till ett, när de rycks med i en kärlekens flod.
– Eirenaios Referendarios

262. Själens otillgänglighet
Avskyvärt! Avunden hindrar rent av vår ljuvliga pratstund:
blinkningar, kärvänligt tal, ögonens hemliga språk.
Alltid oss skrämmer den vakande gumman som står i din närhet,
liksom den Argos som var Ios allseende vakt.
Stå där och spana! Förgäves du plågar ditt ynkliga hjärta:
aldrig din spejande blick når själens djupaste schakt.
– Paulos Silentiarios

268. Eros med klippta vingar
Ingen skall längre i framtiden frukta för kärlekens pilar:
Vildsinte Eros har tömt hela sitt koger i mig!
Ingen skall längre frukta de susande vingarnas ankomst:
sedan han satte sin fot grymt på mitt värkande bröst,
sitter han orubbligt fast och viker inte en hårsmån:
enkom för mig han klippt av vinande vingarnas par.
– Paulos Silentiarios

Kommentera

