Korset; Träden och skogen

Livets träd

Korset

»Det är av flera skäl betydelsefullt att Kristus dör på ett kors, inte minst därför att korset är en sinnebild för Ordet, som ju Kristus ju är: den lodräta delen är världsalltets axel eller strålen som den gudomliga Solen sänder ut; och den vågräta är det existensplan i vilket Strålen speglas och brer ut sina verkningar.

Överallt ser vi detta kors. Varje träd tecknar det med sin stam och sina grenar — och löven är de oräkneliga varelserna. När vi öppnar en bok, sänker sig stammen utmed bokryggen, och på de båda sidorna breder grenarna ut sig utmed ordraderna — och varje ord är en av de otaliga varelserna. Det är Livets träd och Livets bok.

Alla ord, som Gud har skrivit på människovärldens blad, är olika. Men ändå: om vi kunde se in i våra hjärtan, skulle vi där hos alla se samma Ord skrivet: Hans Namn.«

Träden och skogen

»Liksom träd — hur olika de än är — när de reser sina pelare från marken, bildar en hemlighetsfull enhet, skogen, så är de olika lärorna pelare i ett väldigt Tempel, som i sig innefattar och upplöser alla lärors mångfald.

Den som ej är medveten om detta ser ej skogen för bara träd.«

Ur Genom tingens portar — Meditationer av Kurt Almqvist, 1989

Buddha under trädet

7 reaktioner på ”Korset; Träden och skogen

  1. Man kunde misstänka att den teologiska klurigheten skulle dyka upp…

    Martin Lings har redogjort för en plausibel syn på detta i kapitlet ”Do the Religions Contradict One Another?” i boken A Return to Spirit (s. 22-23):

    »[…] Prophethood is not of this world, but transcends time and space. As we have seen, every Messenger has two natures, one which is transcendent and one which is human. There is never any question in Christianity of the Divine Nature of Christ having been crucified. As for the Jews, they looked on him as a man who falsely claimed to be the Messiah. But instead of saying ”we have slain this usurper”, they said, with typical Jewish sarcasm: ”We have slain the Messiah.” The Qur’ân denies this possibility, and then adds what are, in our context, the all important words: But it seemed to them that they had done so. Why did it seem to them that they had done so? Precisely because they had seen the dead body of Christ´s human nature before them on the Cross. There is therefore no mutual contradiction here between Christianity and Islam.«

  2. En av den latinska Kyrkans viktigaste fäder, Ambrosius av Milano, (vars predikningar var en viktig anledning till att Augustinus konverterade) skrev följande om dopet och korset:

    När du sänks ner, påminner det om döden och begravningen; du tar emot korsets sakrament, eftersom Kristus hängde på korset och hans kropp var fästad med spikar. När du är korsfäst är du alltså fästad vid Kristus; du är fästad med vår Herre Jesu Kristi spikar så att djävulen inte kan rycka dig loss. Måtte Kristi spik hålla dig fast, dig som han har kallat tillbaka från de mänskliga villkorens svaghet.

  3. Har läst att det finns forskning som pekar på att Jesus predikade och levde i Indien. Det finns ett flertal indiska källor som talar om en profet vid namn Isa, som var yogi och som levde både i Himalaya och nuvarande Pakistan. Kristendomen påstås också vara en blandning mellan judendom och buddhism.

  4. Skeptisk:

    I intrinsikal mening skulle man mycket väl kunna säga att kristendomen på sätt och vis är en blandning mellan judendom och buddhism, utan att för den skull förneka dess särart. Både kristendomen och buddhismen är ju världsreligioner som till övervägande delen är bhaktiska snarare än jnâniska (vilket är vanligare i islam och hinduism). Med andra ord — kristendomen och buddhismen betonar vanligtvis kärleksaspekten snarare än kunskapsaspekten. En viktig läropunkt i philosophia, eller religio, perennis är ju just religionernas transcendenta enhet (se Frithjof Schuons The Transcendent Unity of Religions).

    Dock bör man dra öronen åt sig om det kommer upp spektakulära påståenden eller ”ny forskning” som går stick i stäv med varje vedertagen traditionell och kanonisk källa. Inte så sällan är detta snarare ett kännetecken på att man har att göra med charlataner som själva söker uppmärksamhet.

    Det är långt ifrån omöjligt att det faktiskt har funnits en yogi vid namn Isa som också haft stora likheter med Jesus Kristus, men detta betyder inte att Jesus själv levde och predikade i Indien.

  5. väldigt off-topic:

    Jag vill återigen bara tacka för en sida som för mig har blivit till ett beroende (i en positiv betydelse) Cafe Exposé är nog bland det bättre som står att finna i internetlabyrinten i dessa dagar!

  6. Jag tror du har rätt!

    Det har jag också tänkt på: sammanhörigheten mellan kristendom och buddhism, Jesus och Buddha.
    Det finns essentiella berörelsepunkter som kärleksbudskapet, lidandet, den inbyggda svagheten i religionen; att buddhismen skall dö ut och återuppstå, att Jesus dog på korset.

    Tack för inlägget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s