Mer om professor Nasr

Proprius förlag annonserar att Seyyed Hossein Nasrs essäsamling Vid det klara morgonljuset utkommer denna vecka.

Vid det klara morgonljusetÖversättaren och fil.dr. i iranska språk, Ashk Dahlén, presenterar boken och berättar om islams gudssyn, sufismens lära och praktik, hjärtats mystik, islamisk konst och skönhetens roll utifrån professor Nasrs essäer på Bokmässan Örebro Slott lördag 18 november kl 12.30-12.50 respektive söndag 19 november kl 12.45-13.10.

Måndag 13 november föreläser dessutom Ashk Dahlén om ”Sufism genom tusen år” på Talking Re:Orient Mecka tur och retur på Kägelbanan/Södra Teatern i Stockholm. Föreläsningen startar kl 19.00.

En längre Harvard-föreläsning (totalt 1 timme och 27 minuter) med Seyyed Hossein Nasr finns upplagd på nätet. Föreläsningen har temat ”In the Beginning Was Consciousness” och behandlar den förödande avsakralisering av världen som blivit konsekvensen av den moderna vetenskapens oförmåga att hantera det traditionella konceptet medvetande.

6 reaktioner på ”Mer om professor Nasr

  1. en fråga, vad har du som ligger bakom den här sidan för bakgrund? Har du någon akademisk utbildning i filosofi eller vetenskapshistoria?

  2. Vi får hoppas att Askh kryar på sig. Han blev nämligen akut sjuk två timmar innan sitt föredrag på Södra teatern. David Thurfjell från södertörns högskola fick hoppa in som ersättare i sista minuten för att hålla ett initierat, men lite rörigt, föredrag.

  3. Jag måste säga att David Thurfjell är en mycket bra lärare! Han är dessutom mycket kunnig i de islamiska vetenskaperna till skillnad från många andra!

  4. Åh, vad jag är innerligt glad att jag hittat hit. Det känns lite som att ha kommit hem. Det är stora ord, men även stora ord har rätt att uttryckas vid det rätta tillfället, och detta är ett sådant :)

    Jag har läst novembers och oktobers inlägg än så länge och har funnit mycken visdom ackumulerad här hos dig i din blogg. Även om det du skriver om snuddar toppen av isberget (det är stora saker du skriver om) så känns det ändock som att här finns massor mer att hämta. Du har gjort en fin liten karta till massor med skatter.

    Det som berör mig mest och känns som mest hemma förutom den lågmälda rösten och den enkla men expansiva tonen är din förmedlan av insikten om ljuset och nåden. Känslan bakom det är så välbekant.

    Innan jag läst ”Gnistornas bok” hade jag en vag bild av sufismen. Jag hade greppat att det handlade om islamsk mysticism och att det var något jag ville fördjupa mig i. En dörr stod på glänt, och tack vare boken så öppnades dörren en aning…ja, ganska mycket :)

    Jag ska med öppet hjärta fortsätta läsa dina tidigare inlägg.

    Tack!

  5. Mycket trevligt att höra att du finner Cafét hem-likt. Orden är inte bara stora, de är värmande också. Tusen tack för de fina omdömena.

Lämna en kommentar